Jak přimět lidi, aby dělali to, co chcete
Jak můžete přimět lidi, aby dělali přesně ty věci, které si žádáte, aniž byste byli nepříjemní, dotěrní, nebo otravní? Zde je vypsáno 5 tipů, jak povzbudit a posílit lidi, které jsme vybrali z knihy „How To Get People To Do Stuff“ od Susan Weinschenkové.
1) Ukažte jim příběh člověka, který dosahuje cílů, kterého chtějí sami dosáhnout. Příběhy jsou nejen zajímavé (mozek zpracovává informace nejlépe ve formě příběhu), ale výzkumy ukazují, že sledování 20 minutových videií, kde někdo mluví o tom, co dělá a jak je to změnilo k lepšímu, může skutečně změnit jejich osobní „příběh“. Všichni sami sobě říkáme příběhy o tom, kdo jsme a proč děláme to, co děláme. Tyto vlastní příběhy jsou mocné a nevědomé motivátory pro naše chování. Změníme - li vlastní příběh, změní se dlouhodobé chování. Například mohou zrovna povýšení zaměstnanci napsat článek o svém úspěchu, nebo mohou dokonce natočit krátké video. Povzbudí to ostatní k tomu, aby se snažili také vyniknout.
2) Podporovat touhu po mistrovství. Lidé mají vrozenou touhu učit se novým dovednostem a znalostem. (Zamyslete se nad malými dětmi. Nemusí chodit do školy k tomu, aby se naučily chodit a mluvit). Můžete stimulovat něčí touhu učit se tím, že jim dáte samostatnost - možnost mít kontrolu nad tím, jak a kdy se učit novým dovednostem. Ujistěte se, že úkoly mají správné množství výzev - ne tolik, aby se cítili zahlceni, ale zase ne příliš jednoduché, aby je to nudilo. A věnujte jim spoustu zpětných vazeb - bez chvály – aby se dozvěděli, s jakou kvalitou to dělají. Pochvalná zpětná vazba skutečně snižuje touhu člověka po mistrovství, stejně jako když se dávají lidem odměny. "Myslím, že jste připraveni na výzvu. Co takhle zjistit, jak implementovat další marketingovou kampaň na vlastní pěst?"
3) Motivujte lidi k vytvoření malých návyků, které jsou připojeny k již získaným návykům. Pravděpodobně jste už někdy slyšeli, že návyky je těžké si vyrobit a zbavit se jich, ale nebude to trvat tak dlouho, pokud se budete snažit vytvořit nebo změnit velmi malé zvyky. Nesnažte se například udržovat všechna data všech zákazníků aktualizované za všech okolností. Místo toho po skončení hovoru s novým zákazníkem zalogujte volání ihned do databáze.
4) Ať lidé vědí, kolik dalších zaměstnanců dělá to, co od nich potřebujete. "Věděli jste, že 70 procent lidí v naší společnosti se přihlásilo k dodatečnému vzdělávacímu programu?"
5) Nechte je udělat si malý závazek jako první. Pokud lidi donutíte si udělat malý závazek, je pak pravděpodobné, že větší závazek později také přijde. "Proč nejdeš na první zasedání „jak psát lepší reporty“, které pořádáme?“ Když se udělá jeden malý krok, který je proti jejich osobnímu příběhu, vytvoří se nevědomí konflikt. "Jsem si nemyslel, že jsem typ člověka, který má rád chození na lekce, kde se učím novým dovednostem, ale nakonec jsem tam vážně šel.“ Příště se jich zeptáte: "Co kdyby ses zapsal na další lekci?" Bude tu už větší pravděpodobnost, že odpoví kladně.
Zdroj: http://www.psychologytoday.com/